کار جدید، آداب معاشرت جديد

آداب معاشرت

چهل سال پیش، آداب معاشرت حرفه ای در امریکا عمدتا شامل دو دیدگاه احترام و رفتار جوانمردانه با زنان و تعصب در مورد رنگین پوستان و خارجیها بود.

این دیدگاه ها امروزه دیگر پذیرفته نیست. علاوه بر آن، بعضی از کودکان با این طرز تفکر اشتباه بزرگ شدند که آداب معاشرت با «تظاهر نکردن و طبیعی رفتار کردن» منافات دارد.

نتیجه ی چنین دیدگاهی این بود که در دهه های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ مردم در تعریف آداب معاشرت و اینکه اساسا چنین چیزی لازم است یا نه دچار سردرگمی شده بودند.

در سال های اخیر مردم دریافته اند که رعایت آداب معاشرت حرفه ای هنوز ضروری است و بدون احترام افراطی با تعصب غلوآمیز هم میتوان به ابراز آن پرداخت. آداب معاشرت حرفهای جدید، هنوز بقایای تشریفات نظامی و سلسله مراتب اداری را در گند خود حفظ کرده است، اما دیگر جنسیت و نژاد جایگاهی در آن ندارد.

به علاوه، امروزه آداب معاشرت حرفه ای دیدگاهی جهانی دارد. نتیجه ی آن شبکه ی پیچیده ای از تشریفات است که به رغم پیچیدگی از یک اصل پایه ای و ساده پیروی می کند

در برخوردهای اجتماعی، تا جایی که ممکن است از رفتارهای توهین آمیز اجتناب کنید، به دیگران احترام بگذارید و به آنان کمک کنید تا در کنار شما احساس راحتی و آرامش کنند

 داستان زیر حکایت مستندی است از مدیر عامل دنور (Denver) که در آن به افرادی می پردازد که با فراموش کردن آداب معاشرت، خود را به دردسر انداخته اند.

داستان در مورد آداب معاشرت :

اسکات مهندس یک شرکت بین المللی بود، روزی رئیس او را برای دیدن سه نفر از بهترین مشتریان شرکت به رستوران گران قیمت و شیکی دعوت کرد؛ مشتریانی از بمبئی، جاکارتا و بوستون.

اسکات تیشرت و شلوار جین پوشیده بود و یک جفت کفش ورزشی به پا داشت، هنگام سلام و علیک و شامدگویی به مشتریان دوستانه به پشتشان زد و همه را دوست من  خطاب کرد.

وقتی که مشغول صحبت بودند، ناگهان حرفشان را قطع می کرد و قبل از صرف یک استیک بزرگ نیم پز آبدار دو لیوان نوشیدنی سفارش داد.

روز بعد، اسکات دیگر مهندس آن شرکت بین المللی نبود.  در تجارت، این وظیفه ی شماست که مشتری خود را ارزیابی کنید و تفاوت انتظارهای خاص او را در فرهنگ های گوناگون در نظر بگیرید. بسیاری از هندی ها گاو را حیوان مقدسی می شمارند، بسیاری از اندونزیایی ها مشروبات الکلی نمی نوشند و بسیاری از بوستونی ها انتظار دارند که صمیمانه دستشان را بفشارید و آنان را به نام بخوانید.

این وظیفه ی شماست که از رئیس خود سوال کنید که برای ناهار چه لباسی میپوشد و شما هم از او تقلید کنید. نگذارید که رفتار شما بر روابط شرکت شما با مشتریانش تأثیر نامطلوب و مخرب بر جای گذارد – خودتان ارزش کارتان را دریابید.

حال از قول یک وکیل داستانی را بخوانید که در آن به وجود برخی از اختلاف نسلها در محیط کار اشاره شده است ژوزف متصدی پذیرش یکی از شعبه های اصلی دفتر وکالتی در فيلادلفيا بود. یکی از مسن ترین مشتریان دفتر وکالت وارد سالن شد.

به جای اینکه به او بگوید صبح به خیر خانم بلوبلاد، تصمیم گرفت صمیمیت بیشتری به خرج دهد و عبارتی را به کار برد که سالیان سال کارمندان پیش از او به عنوان سلام و خوشامدگویی به او استفاده کرده بودند، و گفت: «سلام موریل، اوضاع چطوره؟» خانم بلوبلاد فورا تصمیم گرفت که امور حقوقی خود را به دفتر وکالت دیگری ارجاع دهد.

به یکی از شرکا گفته بود که ژوزف چندان مؤدب و با نزاکت نیست رعایت نکردن آداب معاشرت همیشه هم خیلی زود به چنین عواقب سختی نمی انجامد، اما تکرار چنین خطاها و لغزش هایی به بدنامی، بی اعتباری و تنزل شغلی منجر می شود چند نسل قبل، دانشگاه ها و شرکتهای بزرگ به دانشجویان و کارمندان خود آداب معاشرت می آموختند.

در آموزش های مدیریتی، شرکتها باید آداب معاشرت را در برنامه ی خود قرار می دادند تا پرسنل مهارت هایشان را در زمینهای معرفی رؤسا، غذا خوردن، پوشش اداری، و مکاتبات افزایش دهند.

بسیاری از دانشجویان جامعه ی دانشجویان شرق آمریکا دورهی آداب معاشرت را در رستورانها، اتحادیه ها و کلوپهای خیریه فرا گرفتند در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، دوره های آداب معاشرت به ندرت در برنامه ی آموزش های مدیریتی گنجانده شد و بسیار کمتر در مفاد درسی دانشگاهها دیده شد. اما این روال رو به تغییر است.

به موازات تغییرات شگرفی که در دنیای تجارت و کار صورت می گیرد، این باور در حال جا افتادن است که آموزش آداب معاشرت موجب ارتقای بهره وری، رضایتمندی پرسنل، حفظ نیروی کار و جلوگیری از استعفاهای بی رویه و رشد تجارت به کمک تک تک افراد می شود.

در دنیای تجارت امروز، مدیران ۲۵ ساله با سرپرستان و مدیر های ۴۸ ساله و ۷۲ ساله به مذاکره می نشینند، در حالی که اغلب دارای شکاف فرهنگی بسیار وسیعی با یکدیگرند، خوش رفتاری هرگز تا این حد ضروری نبوده است، حساسیت احترام به دیگران فقط شامل پرسنل تازه استخدام شده نمی شود، بلکه همه از بالاترین مقام اجرایی تا مسئولان فروش تازه وارد – همه و همه نیاز به آموختن و رعایت آداب معاشرت دارند.

اهمیت رفتار و طرز برخورد در محل کار

آداب معاشرت حرفه ای در ایجاد محیط کاری هماهنگ و مطلوب و برای معرفی شرکت شما به بهترین وجه ممکن اهمیت حیاتی دارد. اگرچه بسیاری از مردم مهارتهای فنی و هوش را مهم ترین امتیاز برای کسب موقعیت شغلی می دانند اما به نظر بسیاری از کارفرمایان توانایی کنار آمدن با همکاران و مشتریان و داشتن برخورد مناسب با آنها ویژگی مهم تری است.

جان راکفلر زمانی گفته بود: «من به کارمندی فرصت شغلی می دهم که بیشتر از هر توانایی و مهارت دیگری، این توانایی را داشته باشد که بهتر و بیشتر با مردم کنار بیاید. »

رفتار نیک این نیست که، مثل ماشین های مکانیکی، با زور بازو به اصلاح دیگران بپردازیم، خوش رفتاری در درجه ی اول و بیش از هر چیز دیگر به یک چیز وابسته است: احترام به دیگران و رفتار توام با ادب و مهربانی با آنان در محل کار، برای داشتن محسن رفتار باید چند اصل را به موازات هم رعایت کنید

احترام به فرهنگ حاکم بر محیط کار. اگر فرهنگ شرکت شما بسیار سنتی است، کت و شلوار شیک گران قیمت نپوشید. به رتبه و مقام افراد احترام بگذارید.

بسیاری از شرکتها سلسله مراتب اداری دارند. با سلسله مراتب اداری محیط کار خود آشنا شوید و بدانید هر سطح آن از شما چه رفتار و سلوکی می طلبد آداب دان باشید و به حریم دیگران احترام بگذارید.

اگرچه آنها همکاران شما هستند، باید مرزهای خصوصی و شخصی زندگی آنها را تشخیص بدهید و وارد حریم آن نشوید، از صمیمیت بیجا و ناخواسته پرهیز کنید به دیدگاه دیگران احترام بگذارید و در مقابل مخالفتها محترمانه و باوقار رفتار کنید، مذهب، آرای سیاسی، اخلاقی و شیوهی زندگی افراد متفاوت از یکدیگر است، به عقاید دیگران احترام بگذارید و عقاید خود را به آنها تحمیل نکنید.

بدون اینکه بار خودتان را بر دوش دیگران بیندازید و دق دلی خود را س ر آنها خالی کنید، سعی کنید خود را کنترل کنید و بر تنش های کاری تان فائق آیید، استرس و نقش اجتناب ناپذیر است. به هر حال، باید نحوهی واکنش خود را در قبال استرس و تنش تغییر دهید و بر سر دیگران داد نزنید.

با همه ی اعضای شرکت با نزاکت و وقار رفتار کنید، صرف اینکه شما یکی از مدیران میانی شرکت هستید دلیل نمی شود که زیردستان خود را تحقیر کنید. این حق هر کسی است که با او با احترام و نزاکت رفتار شود. در نگهداری اموال عمومی محل کار خود کوشا باشید.

این موضوع را درک کنید که اموال موجود دارایی شرکت هستند و خیلی ها حق استفاده از آن را دارند. از خودرو شرکت با توجه و دقت استفاده کنید و از دستگاه فتوکپی شرکت برای مقاصد شخصی مثل تکثیر دعوت نامه های تولد دخترتان استفاده نکنید

اهمیت نماینده ی خوب بودن

به عنوان نماینده ی شرکتتان، شما دیگر فقط خودتان نیستید، بلکه معرف یک مجموعه اید. اگر رفتار شما با مشتریان شرکت توام با نزاکت و احترام باشد، این خوش رفتاری را به کل کارمندان شرکت شما تعمیم می دهند. اگر با مشتریان شرکت تان بی ملاحظه، بی ادب و گستاخ باشید، به زودی کارتان را از دست خواهید داد.

نماینده ی شرکت بودن به این معنی نیست که با مشتریان شرکت با چاپلوسی و تملق برخورد کنید. در عوض، با رعایت نکات زیر شأن حرفه ای و وقار خود را حفظ کنید: برای وقت مشتری تان ارزش قائل شوید و در جلسات و سر میز غذا به موقع حاضر شوید به مشتریان خود احترام بگذارید .

حتی به آنها که گستاخ و بی ادبند گستاخی را با گستاخی پاسخ ندهید به حریم خصوصی مشتریان خود احترام بگذارید. تا زمانی که مشتری شما را به دنیای شخصی و خصوصی اش راه نداده است، در این باره کنجکاوی نکنید. در جلسات کاری با وقار و نزاکت رفتار کنید. برای مشتریان خود نامه های پیگیری و تشکر آمیز بفرستید. به یاد داشته باشید که در هر حال چه در مجامع و نمایشگاهها و حتی سر میز شام با مشتریان و همکاران! – کارمند شرکت خود هستید،

الگوی رفتاری برای دیگران

با فراگیری آداب معاشرت حرفه ای، الگو و سرمشق دیگران خواهید شد. رفتار باملاحظه ی شما در محل کار و با مشتریان، شما را زبانزد دیگران خواهد کرد و در نهایت، نفع آن هم به خود شما و هم به شرکت تان خواهد رسید. هنگامی که کارمندی مؤدب و بانزاکت با دیگران کار می کند، رفتار موقرانه و مؤدبانهی او جوی حرفه ای در محل کار ایجاد می کند که باعث می شود دیگران هم از او تقلید کننده و مدیران این رفتار را تقدیر و تشویق خواهند کرد.

نزاکت و ثروت با یکدیگر متناقض نیست.

اینکه فردی حرفه ای با رفتاری خوب و پسندیده باشید مفهومی پیچیده تر و فراتر از حفظ مجموعه ای از قوانین خشک و انعطاف ناپذیر دارد. در این راه، بزرگترین چالش شما این است که قواعد حسن رفتار را چنان فرا بگیرید که ملکه ی ذهنتان شود و ناخودآگاه آنها را به کار ببرید.

راه حل این است که آداب معاشرت و حسن سلوک را در رفتار و کردار روزانه ی خود در خانه و در اداره به کار ببرید، طوری که به مرور برایتان جا بیفتد و تنش اضافی تولید نکند. به این ترتیب، دیگر لازم نیست به رعایت آداب معاشرت و ریزه کاری های آن فکر کنید، بلکه تمام دقت و حواس خود را به معامله و کارتان معطوف کنید.

تمرین، تمرین، تمرینا- بالاخره دیگر لازم نیست هنگام اجرای این قوانین به آنها فکر کنید. ویتگنشتاین، فیلسوف شهیر، می گوید قواعدی که آداب معاشرت بر آن استوار شده، چون نردبانی است که اگر یک بار از آن بالا بروید می توانید آن را دور بیندازید

برگرفته از کتاب معاشرت در محیط کار

توسط
تومان