موفقیت در مصاحبه استخدام

مصاحبه استخدام

خوب، پس از چند روز دنبال کار گشتن، به مرحله ای رسیده اید که یک مصاحبه استخدام پیش رو دارید. تبریک! سؤال بعدی نسبتا دلهره آور است.

چطور می توانید بیشترین تأثیر مثبت را روی مخاطب بگذارید؟ می خواهید مؤدب و جذاب به نظر بیایید، اما دوست ندارید بهای آن را با تملق و چاپلوسی بپردازید.

می خواهید در آغاز کار بیشترین امتیاز را بگیرید و تا حد امکان از مزایا بهره مند شوید، اما در عین حال نمی خواهید بهانه گیر، مغرور و طمعکار به نظر بیایید. خلاصه، می خواهید مورد علاقه ی آنها واقع شوید و می خواهید این علاقه ضمن حفظ نزاکت حرفه ای امتیازات مالی بیشتری عایدتان کند.

شما هم مثل بسیاری از مردم، به مصاحبه استخدام علاقه مند نیستید، وقتی برای اولین بار با عده ای ملاقات می کنید، سعی می کنید آنها را به عنوان همکاران احتمالی تان در آینده محک بزنید و ارزیابی کنید و ببینید که ادعای آنان مبنی بر خوب بودن شرکتشان و اینکه چقدر کار در آنجا لذت بخش و مطلوب است، تا چه حد صادقانه است.

همچنین باید شغل پیشنهادی را سبک و سنگین و با سایر فرصتهای شغلي پیش رویتان مقایسه کنید. تازه، شاید لازم باشد که در مورد توانمندیها و قابلیتهای خود تا حدی اغراق کنید تا آنها را مجاب کنید که شایستگی لازم را برای احراز شغل مورد نظر دارید – کاری که همواره مادرتان شما را از انجام دادن أن منع کرده است.

تمام این فشارها کافی است تا کمرتان را زیر بار مصاحبه خم کند. کف دستتان عرق می کند، مثل بچه آهویی ترسیده نگاه می کنید که ناگهان جلوی ماشین پریده باشد و نور ماشین بر چشم های وحشتزدهاش بیفتد. می ترسید مبادا هنگام نشستن، خشتک شما جر بخورد، یا وقتی دهان باز می کنید هیچ صدایی جز جیغ از آن درنیاید.

آرام باشید، آنچه در ادامه می آوریم موفقیت کاریابی شما را تضمین نمی کند، اما به شما کمک می کند وقار و متانت خود را حفظ کنید.

قبل از کاریابی خود را پیدا کنید

قبل از همه، باید خیلی جدی تصمیم بگیرید که دقیقا دنبال چه نوع کاری هستید. شاید معدود انسان هایی وجود داشته باشند که مثلا فقط طالب این باشند که در گروه موسیقی متوسطی در یکی از شهرهای شمال مرکزی ابوا بنوازند و بس. بسیاری از مردم به ویژه کسانی که مثلا ليسانس ادبیات فرانسه با مدرکی شبیه این گرفته اند در زمینه ی شناخت مهارت های شخصی و هدفهای شغلیشان نیاز به کمک بیشتری دارند شما خوش شانسید.

شرکت های کاریابی بسیاری هستند که آماده ی خدمات رسانی به علاقه مندان برای یافتن کار دلخواهشان هستند. از اینترنت یا کتابخانه ی محله یا کتابفروشی ها شروع کنید.

نه تنها آگهی های شغلی پیدا می کنید، بلکه دربارهی تنظیم سابقه کاری مناسب و کامل هم ایده های جدید می گیرید. پس از موفقیت در مصاحبه یا حتی قبل از آن – سعی کنید تا حدی درباره ی شرکت مورد نظر مطالعه کنید، اینترنت این تحقیق را بیش از پیش آسان کرده است

والدین شما هنگام کاریابی و قبل از مصاحبه استخدام مجبور بودند برای گرفتن گزارش های سالانه ی شرکت مورد نظر به کتابخانه ها مراجعه کنند و اطلاعات را به سختی بیابند، در حالی که امروزه با فشار دادن کلید جستجو به انبوهی از اطلاعات دست می یابید. اگر بدبیاری بیاورید و شرکت مورد نظر وب سایت نداشته باشد، یا سایت آنها اطلاعات مفید و جامع و کافی نداشته باشد، باید با کمک روش های زیر به دانسته های شخصی تان اعتماد کنید

از کسی اطلاعات بخواهید که شما را به آن شرکت معرفی کرده است. نقاط منفی اخلاقی و شخصیتی رئیس چیست؟ محیط شرکت رسمی است یا غیر رسمی در جلسهی مصاحبه باید چه لباسی بپوشید؟ اخبار چند ماه اخیر را مرور کنید و ببینید در زمینه ی مسائل مرتبط با فعالیت آن شرکت چه می یابید. اگر مثلأ دوست دوستتان در آن شرکت کار می کرده و یا به نوعی با یکی از پرسنل آنجا ارتباط دارید، از او اطلاعات بگیرید. بیشتر مردم دوست دارند دربارهی شغلشان صحبت کنند، و تقریبا همه از این لذت می برند که به یک جویای کار کمک کنند.

تقویت مهارت های تلفنی

از وقتی که پنج ساله بودید از تلفن استفاده می کردید، این طور نیست؟ در هریک از اتاق های خانه ممکن است یک گوشی تلفن داشته باشید، اما می دانید برای گرفتن اطلاعات از شرکت مورد نظر چطور باید از آن استفاده کنید؟

همیشه اول خود را معرفی کنید: سلام، من بوتسی نیپلینز هستم. ممکن است با آقای هارولد هاگینز صحبت کنم؟» یا «من زنگ زدم که اگر ممکن است اسم شریف معاون بازاریابی شما را بپرسم صبور باشید؛ اپراتورها معمولا مجبورند چند لحظهای شما را پشت خط نگاه دارند تا خطوط دیگر را که همزمان اشغال شده است، پاسخ دهند اگر کسی که با او صحبت می کنید اطلاعاتی از شما خواست، مؤدبانه و محترمانه پاسخ بدهید.

بسیاری از منشیها و معاون ها مایلند که ایمیل های به دردنخور را پاک کنند تا سرشان خلوت شود. اما اگر از طرف بپرسید که برای ارسال یک شرح سوابق شغلی خوب به چه اطلاعاتی نیاز دارید، اشکالی ندارد و ایمیل به دردنخور محسوب نمی شود.

هنگامی که می خواهید تلفنی پرونده ی خود را پیگیری کنید ابتدا خلاصه ی موضوع را یاد آوری کنید: «من شرح سوابق شغلی ام را برای آقای هاگینز فرستاده بودم، زنگ زدم تا مطمئن شوم به دستشان رسیده است.» اگر تلفن روی پیام گیر بود، پیام کوتاه بگذارید: ابتدا خود را معرفی کنید و شمارهی تماستان را بگذارید، هدفتان را از تماس بگویید و باز هم در آخر اسم و شماره تلفن خود را تکرار کنید.

قبل از اینکه تلفن را قطع کنید، اسم مخاطب خود را بپرسید تا در صورت نیاز به تماس مجدد بتوانید او را به آسانی پیدا کنید

متشکرم را هیچ وقت فراموش نکنید

نگارش نامه های اداری و شرح سوابق شغلی مناسب

هنگامی که شرح سوابق شغلی خود را به شرکتی می فرستید، چه از طریق پست الکترونیکی و چه با پست معمولی، چکیدهای ضمیمهی آن بگذارید و مختصر و مفید خود را معرفی کنید و مدارک پیوست را فهرست وار بنویسید.

در بالای نامه ی الحاقی اسم، آدرس، شماره تلفن و نشانی پست الکترونیکی خود را (در صورتی که دارید) ذکر کنید، چه در نامهی معمولی و چه در نامه ی الکترونیکی این اطلاعات باید درج شوند شیوهی مکاتبه ی خود را از ابتدا تا انتها ثابت نگاه دارید، مگر اینکه کارفرما روش دیگری توصیه کند، اگر از طریق اینترنت مکاتبات خود را آغاز کرده اید، تا انتها همین روش را حفظ کنید.

اگر شرکت با شما تلفنی تماس گرفت، شما هم می توانید تلفنی موضوع را پیگیری کنید. مکاتبه راه بسیار مهمی برای اثبات شخصیت و شایستگی حرفه ای شما قبل و بعد از مصاحبه است. هنگامی که به نشانی ایمیل مرموزی در آگهی مندرج در روزنامه ای نامه می فرستید، به یاد داشته باشید که باید از بهترین ابزار برای نامه نگاری به مدیر استفاده کنید.

همین قوانین هنگامی که نامه ای برای تشکر میفرستید (حتی فکر حذف این مرحله را از ذهن خود بیرون کنید!) هم صدق می کند. کلمات شما نیرویی درونی دارند و قادرند تأثیر پایداری در مخاطب بگذارند. طوری نامه ی خود را تنظیم کنید که مصاحبه گر، به جای اینکه ایمیلتان را اسباب خنده ی همهی شرکت کند نتیجه بگیرد که شما بسیار باهوش و نکته سنجيد.

پیوست های نامه: اگر می خواهید حجم زیادی اطلاعات اضافی را به عنوان پیوست نامه ارسال کنید، ابتدا از یکی – منشی، مصاحبه گر، یکی از کارمندان کارگزینی، یا رئیس احتمالی تان – سؤال کنید.

شرح سوابق شغلی با شرح حالهای ساده و اجمالی معمولا مناسبند، در حالی که استفاده از فایل های گرافیکی با شرح حالهای عریض و طويل ممکن است چندان مناسب نباشد. ممکن است جدیدترین و بزرگترین فناوری روز و اینترنت پرسرعت در دسترستان باشد، اما فرض کنید رئیس احتمالی آینده تان در آن لحظه خارج از شهر باشد و سعی کند با استفاده از خط تلفن اتاق هتل، فایل گرافیکی زیبا اما سنگین شما را دریافت کند ، چه حالی می شود و چگونه نظرش دربارهی شما منفی می شود.

تا موضوع را با رئیس آینده تان در میان نگذاشته اید، از ارسال پیوست های سنگین یا بزرگ همراه شرح سوابق شغلی خودداری کنید. شاید وقتی به عنوان طراح صفحات وب جویای کار هستید، پیوست های سنگین به ایمیل بجا باشد، ولی در غیر این صورت فکر نکنید که طرف مقابل وقت زیادی برای مشاهده ی مشروح خلاقیت های شما دارد.

نامهی الحاقی شما باید مطابق رهنمودهای زیر باشد

در این نامه دلایل علاقه تان به شغل درخواستی را ذکر کنید، به قابلیت ها و تواناییهای خود اشاره کنید، و حتما شماره تماس و آدرس خود را در آن بنویسید: اگر می خواهید نامی از کسی (مثلأ معرفتان) ببرید، در همین نامه به او اشاره کنید: «دوست مشترک ما، لرد ويفن پوف، به من گفت شما سالهاست با هم گلف بازی می کنید و پیشنهاد کرد با شما در مورد آگهی جذب حسابدار جدید در شرکت تان صحبت کنم.»

در مصاحبه استخدام این جزئیات را باید رعایت کنیم:

وارد جزئیات غیرضروری نشوید: لزومی ندارد که مثلا دربارهی کلکسیون جالب مدارک و مدارجتان سخن سرایی کنید (مگر اینکه این مدارک شانس موفقیت شما را در احراز شغل مورد نظر افزایش دهند)، هنوز به جلسه ی مصاحبه دعوت نشده اید و کارفرمایان احتمالی آینده از این روده درازی ها چندان خوش شان نمی آید. به هر قیمتی از بروز اشتباهات دستوری و املایی در شرح سوابق شغلی و نامه ی الحاقی جلوگیری کنید: شلختگی شما، هرچند سهوی، ممکن است خصيصهای منفی تعبیر شود. از نرم افزارهای تصحیح دستور زبان و املا استفاده کنید. نامه را حداقل به دو نفر معتمد نشان دهید و از آنها بخواهید که قبل از ارسال آن را بازبینی کنند

شرح سوابق شغلی شما باید طوری باشد که بتوان در آن تمام اطلاعات مرتبط را جای داد، اما نباید آن قدر بلند باشد که تقدیرنامهی رعایت کامل بهداشت دهان و دندان شما را از کلاس هشتم نیز شامل شود. یک صفحه، اگر تصویر کاملی از شما ارائه بدهد، برای معرفی تان کافی است. اگر نیست، از فرستادن یک شرح سوابق شغلی دوصفحه ای خجالت نکشید.

در پیکربندی نامه باید توالی زمانی رعایت شود ابتدا باید مهارتها و تخصصها، سپس سوابق کاری تان از جدید به قدیم، و در نهایت میزان تحصیلات درج شود تکرار می کنم که اطلاعات باید دقیق باشد. اگر با ابهام اشاره کنید که دنبال شغل خوبی در یک شرکت جالب هستید» به مصاحبه کنندگان و کارفرمایان احتمالی آینده تان القا می کنید که دقیقا نمی دانید چه می خواهید.

تصمیم بگیرید چه بپوشید

پوششتان برای حضور در مصاحبهی استخدامی باید بسیار ساده باشد، کت و شلوار سرمه ای، بلوز با پیراهن سفید و کفش های مشکی واکس زده مناسب است.

اگر حتی برای مصاحبه به یک اداره یا کارخانه ی سنتی نیز می روید، باز همينها را بپوشید، از دستمال گردن موقر و ساده که به لباس سرمهای شما بیاید استفاده کنید، یادتان باشد که برچسب های قیمت را از روی لباس ها بکنید، از جواهرات آن چنانی با عطر و ادکلن های بسیار تند استفاده نکنید.

موهایتان را شانه کنید دندان هایتان را مسواک بزنید و بعد خانه را ترک کنید. به هر حال، در سالهای اخیر، در بسیاری از شرکت ها پوشش ساده و بی تکلف رایج شده است، ولی هنوز در خیلی شرکتها هم این طور نیست. بنابراین، تصمیم گیری کمی سخت تر است.

قبل از رفتن به جلسه ی مصاحبه استخدام

باید دربارهی مقررات پوشش در آنجا اطلاعاتی کسب کنید توضیح بسیاری از مدیران برای آزادی کارمندان در پوشیدن لباس های غیررسمی این است که عملکرد شغلی و کارایی از ظاهر افراد مهم تر است. در عین حال، بسیاری از کسانی که با شما مصاحبه می کنند – چه به آن اقرار کنند چه نه دوست دارند ببینند که شما برای مصاحبه زحمت کشیده اید و به نظر شما این مصاحبه ارزشش را داشته است.

پوشش یکی از راههای تأثیر مثبت گذاشتن بر مصاحبه استخدام است ممکن است هنوز تدارک پوشش مناسب برایتان دشوار باشد. از سویی، هنوز بیکارید بنابراین ممکن است لزومی احساس نکنید که مثل کارمندها لباس بپوشید. ولی می خواهید شرکتی که آرزوی استخدام در آن را دارید، شما را فردی حرفه ای و علاقه مند بداند.

از سوی دیگر نمی خواهید مثل بعضی از افراد رسمی و قدیمی جلوه کنید که سنخیتی با دنیای اطرافشان ندارند و از مرحله پرت هستند. بهترین راه این است که پوشش خود را مطابق آداب معمول آنجا، فقط با کمی تغییر، انتخاب کنید. در شرکتی که همهی کارمندان آن غیررسمی،

ولی تمیز و آراسته، لباس می پوشند، شما هم می توانید همان سبک را دنبال کنید، فقط به آن یک کت بیفزایید. اگر آنها دمپایی لاانگشتی می پوشند، بلوز خاکی رنگ و تمیزتان برگ برنده ی شماست

یکی از راههای آگاهی از نحوه ی پوشش کارکنان یک شرکت، این است که کنار در ورودی بایستید و رفت و آمدها را زیر نظر بگیرید. سعی کنید نگهبانان به شما مظنون نشوند. راه دیگر برسیدن است. وقتی برای مصاحبه ای دعوت می شوید،

از مدیر یا مسئول کارگزینی بپرسید: «نحوه ی پوشش در این شرکت رسمی و سنتی است یا غیررسمی و مدرن؟» اگر در شرکتی سنتی مصاحبه می شوید، این پرسش موجب می شود آنان فکر نکنند که به آنها اعلان جنگ داده اید. در این صورت طرف خواهد فهمید که طرز پوشش در جلسه مصاحبه استخدام برای شما مهم است و راهنماییهای لازم را خواهد کرد. اگر نمی خواهید از مدیری که با شما مصاحبه استخدام می کند چنین سؤالی کنید، از منشی بپرسید. فقط به یاد داشته باشید کسی که در نهایت شما را مصاحبه استخدام می کند، او نیست

برگرفته از کتاب آداب معاشرت

توسط
تومان