رفتار های اداری

رفتار اداری

شناخت تیپ های شخصیتی در رفتار به معنای دسته بندی مردم نیست، می خواهیم نقاط قوت و ضعف بارز افراد را بگوییم تا آنها را بشناسید. یکی از کلیدهای آداب معاشرت توجه کافی به دیگران است تا بتوانید رفتار خود را نسبت به آنها اصلاح کنید و آنان را در کنار خود بپذیرید، برخورد مناسب با تیپ های مختلف شخصیتی برای همه لازم است تا بتوانند با کارایی و به خوبی همکاری کنند. البته تمام این تیپ ها مجبورند در فضای محدودی کنار هم سر کنند. برای اینکه در محیطهای کاری زندگی خوبی را در کنار همکارانتان تجربه کنید

البته تمام این تیپ ها مجبورند در فضای محدودی کنار هم سر کنند. برای اینکه در محیطهای کاری زندگی خوبی را در کنار همکارانتان تجربه کنید

مطابق با فرهنگ شرکتتان لباس بپوشید و مراقب باشید همیشه لباس هایتان تمیز باشد

همیشه صاف از جای خود برخیزید و هنگام نشستن پاهای خود را به هم بچسبانید تا وقارتان در ذهن دیگران خدشه دار نشود. بدانید اتاقتان جایی است محدود با یک سقف و یک در هنگام صحبت چه تلفنی و چه حضوری، صدایتان را پایین نگه دارید. به ویژه، اگر اتاق شما کیوسک کوچکی است، تلفن های شخصی تان را به حداقل برسانید. هیچ کس به شنیدن بحثها و دعواهای شما و همسرتان علاقه ای ندارد. مکالمات محرمانهی کاری نیز باید به همین دلایل به حداقل برسد. شما که نمی خواهید بچگانه عمل کنید و اطلاعات سری را به آسانی پخش کنید. در آسانسور، رویتان به سمت جلو باشد. اگر در طبقات بالای ساختمان پیاده می شوید، انتهای آسانسور بایستید. اگر در طبقات پایین پیاده می شوید، جلو، نزدیک به در بایستید.

صبح ها به هر کس روبه رو می شوید «سلام» و «صبح به خیر » بگویید و هنگام رفتن «خداحافظی» را فراموش نکنید. هر روز دوش بگیرید بعد از صبحانه مسواک بزنید

از اشتباهات زیر بپرهیزید در رفتار :

رفتارهای پرخاشگرانهو تند،

خم شدن و تکیه دادن به افراد،

اشاره به دیگران با دست و سقلمه زدن سازش در حضور دیگران خرخر کردن،

تف کردن یا پاک کردن هر کدام از اعضای بدنتان. قطع کردن حرف دیگران.

ترساندن دیگران

آوردن غذاهای بودار به محل کار

گوش کردن به موسیقی با صدای بلند در محل کار

مزاحم دیگران شدن در کافه

کتار زدن دیگران و گرفتن نوبتشان در کنار آبخوری یا قهوه جوش

استفاده از عطر یا ادوکلنهای تند

ایجاد و حفظ روابط خوب با زیردستان

کارکنان شما در انجام کارهای شرکت به شما کمک می کنند. آنها برده و اسیر شما نیستند، زنبور عسل نیستند؛ سزاوار احترامند. هنگامی که کارشان را خوب انجام میدهند از ایشان قدردانی کنید. در صورت لزوم از کارشان انتقاد کنید تا پیشرفت کنند. مهم تر از همه، از وجود و حضور و کار سختشان تقدیر کنید و با آنها با احترام و وقار برخورد کنید. بدون آنها کار شما پیش نمی رود بهترین راه برای جلب احترام دیگران این است که اول شما به آنها احترام بگذارید در مقام رئیس هر چه بگویید و هرچه انجام دهید، در دیگران تأثیر می گذارد. تمام سعیتان را بکنید تا این اثر مثبت باشد

به جای اینکه به دیگران دستور بدهید، از آنها خواهش کنید. شفاف و صریح باشید. مؤدب و بانزاکت باشید. اسم دیگران را یاد بگیرید و آنان را به نام بخوانید درک کنید که هر کس زندگی شخصی دارد و خارج از محل کار گرفتاری هایی دارد که باید به آنها هم برسد فضول نباشید، اما دیگران را در کنار خود بپذیرید

نام ها

نام افراد را درست یاد بگیرید و درست تلفظ کنید. سعی کنید بفهمید که آنها دوست دارند چگونه خطاب شوند. برای رفتار بعضی حفظ کردن نام دشوار است، حال آنکه بعضی دیگر خیلی زود و آسان نام دیگران را یاد می گیرند. اگر حفظ کردن نام دیگران برای شما نیز مشکل است، خیلی راحت به آن اقرار کنید. اگر اشتباهی مرتکب شديد و اسم کسی را غلط تلفظ کردید عذرخواهی کنید و خود را ملامت کنید.

مثلا بگویید

«جوآن، من واقعا متاسفم، اسمها را دیر یاد می گیرم. از این به بعد دقت می کنم تا اسم شما را درست تلفظ کنم.» و بعد واقعا سعی کنید دیگر اشتباه نکنید، نام طرف را چند بار پیش خود تکرار کنید، اگر امکان دارد یک قلم و کاغذ پیدا کنید و مثلا روی آن سی چهل بار بنویسید: «جوان در واحد فناوری اطلاعات به این روش جواب می دهد بگذارید کارکنانتان بدانند دلتان می خواهد چه صدایتان کنند. وقتی با کارمندان روبه رو می شوید، نام خود را آرام و واضح بگویید تا تلفظ درستآن را یاد بگیرند. اگر فکر می کنید هجی کردن اسمتان به مخاطب کمک می کند، این کار را بکنید. معاون شما هم می تواند به سوال های دیگران در این زمینه جواب دهد.

اگر نمایندهی فروش جدید اصرار کرد شما را «ریتا» صدا کند، حال آنکه شما ترجیح می دهید به نام خانوادگی صدایتان کنند، بگویید: «ممکن است مرا خانم جونز صدا بزنید؟» و خیلی ساده از موضوع بگذرید روابط کاری رئيس مستبد به کابوس می ماند. کسی که فکر می کند کارمندانش باید بابت اشتباهاتشان سرزنش شوند و با معاونش باید درک کند که رفتار خشونت آمیز رئیسش از خلاقیت و نبوغ او ناشی می شود، تحمل کردنی نیست

البته، هیچ کس کامل نیست. اگر اشتباهی مرتکب شدید، به آن اقرار کنید. اگر کس دیگری اشتباه کرد، بدانید که تشر و سرزنش شما سبب افزایش انگیزهی او نخواهد شد. به جای آن، توجه و تلاش خود را معطوف مشکل و یافتن راه حلی برای آن کنید.

کلیدواژه : اداریرفتارشخصیت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

توسط
تومان