در محیط کار خود فردی مثبت باشید

آداب و معاشرت

همه ی مردم کسانی را که با آن ها راحت می شود کار کرد و کسانی را که این طور نیستند، می شناسند. حال، چه تازه کارتان را شروع کرده باشید چه سالها در این شرکت به کار مشغولند، در نهایت به جایی می رسید که از خود می پرسید

چرا کار کردن با بعضی از مردم سخت تر از دیگران است. توضیحات روانشناسانه ذهن شما را نسبت به مسئله روشن می کند اما در عمل کمکی نمی کند. برای حل این مشکل، به شکیبایی، احترام و ملاحظه نیاز دارید. خلاصه اینکه باید حسن خلق داشته باشید.

حسن رفتار در محل کار به معنای این است که طوری با دیگران کار کنید که همواره به شما نظر مثبتی داشته باشند. حتی زمانی که محیط کار پر تنش است، یا دیگران چندان به شما کمک  نمی کنند و بعضی ها گستاخانه با شما برخورد می کنند، باز هم باید بتوانید حسن خلق خود را کاملا حفظ کنید.

مسئله ای که نباید فراموش کنید

این است که مشکلات کوچک اگر حل نشوند، به مرور زمان به مشکلات بزرگتری تبدیل می شوند. لغزش ها و اشتباه های کوچک، ناسزا گفتن، کج خلقی و لبخند های زورکی اعصاب همه را به هم می ریزد. رفتارهای تندتر مثل خشمگین شدن، فریاد زدن، قدرت نمایی و سوء رفتار را از هر نوعی، هیچ کس تحمل نخواهد کرد. البته، هر کسی در زندگی خود لحظات بدی را تجربه می کند و طبعا در آن موقعیتها حال و روز خوبی نخواهد داشت. این لحظات برای برخی روزها یا هفته ها طول می کشد. انسان خوش رفتار و مؤدب اگر دچار مشکلی شود، سعی می کند عذرخواهی کند و برای بهبود وضعیت به شدت تلاش می کند. اگر قرار شود رفتار خود را اصلاح کند، با حسن خلقش سعی می کند به هر وسیله ای نا همواری ها را از میان ببرد و این روند را تسهیل و تسریع کند.

ایجاد روابط مثبت و سازنده با همکاران: آداب معاشرت اداری

شاید در محیط کار با اشکال مختلف باعث آزار و رنجش دیگران شوید، یا شاید هم کاری کنید که کارمند محبوب و نمونه ای باشید نخستین گام در آداب معاشرت حرفه ای احترام به دیگران است. یعنی بپذیریم دیگران هم حق دارند، باید به حریم خصوصی شان احترام گذاشت و این استحقاق را دارند که با آنها با ملاحظه برخورد شود.

انواع شخصیت بخشی از احترام گذاشتن به دیگران بسته به شناخت کافی دربارهی آنان است و باید بدانید چه چیزهایی خوشایند آنهاست و چه کارهایی اسباب ناراحتی شان است انسان فرهیخته به تفاوت های شخصیتی افراد واقف است و در رفتار خود نیز آنها رای گیرد، در محیط کار تیپ های شخصیتی متعددی وجود دارند.

مراقب رفتار خود با هر کدام از آنها باشید، زیرا هریک بنا به تفاوت های شخصیت شان رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند. برای این تفاوتها احترام قایل شوید. خصوصیات اخلاقی افراد جالب است و شناخت آنها باعث افزایش هماهنگی و سازش در محیط کار می شود.

وسواسی : دوست دارد همه کار را خودش انجام دهد.

چنین شخصی به س ختی به دیگران اعتماد می کند و به تنهایی حجم بزرگی از کارها را به دوش می کشد. او را می توانید از روی ناشکیبایی اش در مقابل تصميمات تاکتیکی و استراتژیکی دیگران و نیز علاقه ی همیشگی اش به روبه رو شدن با مشکلات بیشتر و حل آنها به تنهایی بشناسید

وابسته به تشویق: دوست دارد دیگران او را بشناسند و تحسین کنند.

میتوانید او را از تعریفهای مکررش از خود و گروهش بشناسید. اگر او را به خاطر کارهای سختی که به او محول شده است به طور علنی ارج ننهند و تحسین و تشویق نکنند، آزرده می شود دچار وسواس فکری: می خواهد همه چیز را اصلاح کند. در جمع آوری اطلاعات استاد است ولی همیشه تنهاست و انفرادی عمل می کند. این فرد را می توان با بلع حريصانه ی اطلاعات به نفع خود بازشناخت هرچه بیشتره بهترا او می تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما تمایلی به تصمیم گیری ندارد برای اینکه همیشه می ترسد تصمیمش غلط از آب درآید. جمع گران می خواهد همه با هم همخوانی و سازش داشته باشند – هرگز به تصمیمات فردی معتقد نیست چطور ممکن است قبل از تصمیم گیری موافقت یکایک افراد را جلب کرد انسانی با ظرفیت و دلسوز است.

از کار کردن با دیگران لذت می برد، اما اگر از او بخواهند کاری را به تنهایی شروع کند، عصبی و مضطرب می شود اجتماعی: دوست دارد به همه خوش بگذرد و تمایل زیادی به گپ زدن و خنداندن دورو بری های خود دارد. هرچند کارایی او بعد از ساعات اداری یا در خانه بیشتر است، اما معمولا موجب بالا رفتن روحیه و انگیزهی دیگران می شود

جاده صاف کن: می خواهد همه ی کارها فورا انجام شود.

وقتی هنوز اطلاعات کافی درست ندارد، با لذتی خاص، عجولانه تصمیم می گیرد. این افراد باعث شتاب گرفتن حرکت گروهی می شوند. می خواهند گروه را با آخرین سرعت بتا زانند و همه کار را با عجله انجام دهند. نمی توانند بحث های بی معنی و کلنجار های اعضا را تحمل کنند. اغلب مردم، ترکیبی از تیپهای متفاوتند و هر کدام از این تیپ های شخصیتی در جایی سودمندند. آیا به تصمیم فوری نیاز دارید؟ پیش جاده صاف کن بروید. می خواهید اعضای گروه را برای انجام پروژهای گرد آورید؟ مطمئن شوید که فردی اجتماعی را برای جمع کردن آرا و هماهنگ کردن گروه در کنارتان دارید. آیا به کسی نیاز دارید که گزارشی بلند و طولانی تهیه کند؟ به سراغ شخص دچار وسواس فکری بروید.

بر گرفته از کتاب آداب و معاشرت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

توسط
تومان