بسته بندی

شیشه یا بسته ای که عسل در آن ریخته می شود بایستی غیرقابل نفوذ باشد و از ورود هوا به داخل آن جلوگیری کند، به طوری که محصول در آن با خطر فساد روبرو نباشد. در ضمن محصول آن بایستی به شکل مشتری پسند در معرض دید مصرف کنندگان قرار گیرد، به طوری که نظر مشتری را جلب کند و منجر به خرید شود. برچسب، شکل ظرف و یا سایر مواد بسته بندی بایستی مناسب با محصول انتخاب گردند.

همچنین برچسب ها می بایست تمامی آگاهیهای قانونی مورد نیاز و ترجیحا شماره کالای عرضه شده را بمنظور تعقیب مشتریان در صورت بروز هر گونه مشکلی، بر روی ظرف در بر داشته باشند. ترکیبات عسل بدون در نظر گرفتن مقدار آن بایستی بطور صحیح و بر اساس قوانین محلی برچسب زده شود. علاوه بر دانستنیهای قانونی مورد نیاز ممکن است برخی دانستنی ها بر اساس استفاده های مختلف یک محصول خاص به مشتریان ارائه شود.

بسته بندی عسل

بسته بندی عسل

با وجود آنکه بسته بندی

در بهبود محصول نقشی ندارد؛ ولی توانایی بالا بردن ارزش آن را برای فروش دارد. برای مثال یکی از مواردی که بر ارزش کالا می افزاید بسته بندی در اندازه های کوچک برای هتل ها و خطوط هواپیمایی یا بسته بندی خاص برای هدیه است که در آنها عسلها با رنگ های مختلف و از مناطق گوناگون یا آنکه در ظرف های خاص همچون ظرفهای سفالی عرضه می شوند.

در ضمن حالتهای دیگری همچون مقدار اندکی عسل، برای یک وعده مصرف در ظرفهای فیبری پلاستیکی ریخته می شود، بسته های پلاستیکی انعطاف پذیر، پاکت های پلاستیکی و آلومینیمی یا ظرفهای پلاستیکی از داخل نرم و به شکل جانوران می باشند نیز برای این منظور مناسبند.

عسلهایی که برای استفاده در چند وعده درون لوله های نرم ریخته می شوند و به صورت منفرد یا در بسته های کوچک بعنوان غذای مختصر که می توان آن را به راحتی به محل کار یا مدرسه، پیک نیک یا هنگام پیاده روی به همراه برد، به فروش میرسد.

هنگام خرید و فروش ترجیح داده می شود که عسل خالص را در ظرفهای شیشه ای بریزند. و بعد از آنها، ظرفهای پلاستیکی در درجه بعدی قرار دارند، در صورتی که نگهداری مقادیر زیادی عسل مد نظر باشد از ظرفهای فلزی که با مواد مناسبی برای تماس با اسید غذا پوشانده شده اند، استفاده میشود.

طراحی بسته بندی عسل

در هر حال، مخزنها بایستی دارای یک درب محکم باشند که هوا وارد آنها نشود. درپوش پیچی که در بالای شیشه قرار دارد باید بسیار امن و مطمئن باشد، همچنین در پوش های پلاستیکی و آلومینیمی که با گرما بسته میشوند و بر روی فنجان های پلاستیکی عسل قرار می گیرند، بخوبی تضمین کننده سلامت هستند.

ظرفهای شفاف یا نیمه شفاف پلاستیکی در فنجانها و ظرفهای دهانه گشاد، اگرچه به اندازه ظرف های شیشه ای شفاف، جلب نظر نمی کند؛ ولی ارزان تر و آسان ترین شکل برای حمل با کشتی و انبار کردن عسل هستند. عسل از درپوش فوقانی ظروف دهانه گشاد پلاستیکی اغلب هنگام انتقال، به بیرون تراوش می کند و خارج ظرف را چسبناک کرده و مقداری عسل از بین رفته و ضایع می شود.

یک ظرف محکم که با گرما مهر و موم می شود، یا ورقه پلاستیکی بصورتی که در شیشه های دارو را می بندد، این مشکل را حل می کنند. استفاده از بسته های موم ممنوع شده است، چرا که در چندین کشور مورد استفاده قرار گرفته اند. نقل و انتقال این گونه ظرف ها با کشتی بسیار اقتصادی است؛ اما لازم است که مصرف کننده یک ظرف مخصوص جداگانه و مناسب برای برداشتن عسل یا کیسه عسل داشته باشد.

ظروف بسته بندی

بطری های شیشه ای بازیافتی اگر بطور مناسبی تمیز شده و نوعی مهر چوب پنبه ای نیز داشته باشند، ممکن است مناسب باشد. شیشه هایی که قبلا برای هر گونه مواد، مثل روغن، تمیز کننده های خانگی، گازوئیل یا هر ماده غیر غذایی یا غیر نوشیدنی بکار گرفته شده است، هرگز نباید استفاده شوند. اگر شیشه ها با صابون تمیز شوند، بایستی بارها آبکشی شوند. اگر از نظر آب در مضیقه باشیم، شیشه ها بایستی با شن و آب تمیز بدون صابون شسته شوند.

بسته بندی عسل
بسته بندی عسل

بیشتر وقتها دربهای پیچی روی ظرف های شیشه ای به خوبی بسته نمی شوند و اغلب مورچه ها وارد چنین بطری هایی می شوند. گذاردن موم و دیگر ذرات کندوی عسل که موجب محکم شدن دهنه بطری می شوند، به نظر می رسد عسل را از رطوبت هوا حفظ کرده و در برخی موارد ممکن است تخمیر را به تأخیر بیاندازد. با وجود این چنین منظره ای را بیشتر مصرف کنندگان شهری نمی پسندند. دربهای چوب پنبه ای یا چوبی که بخوبی بسته نمی شوند لازم است با موم زنبور عسل مهر شوند.

فرآورده های مختلف عسل

بسته بندی خاص خود را می طلبند بویژه آنهایی که همراه با محصول ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرند. با وجود این در انتخاب بسته بندی قابلیت استفاده مجدد، مصرفی بودن و توجه به محیط اطراف توسط تولید کننده مواد بسته بندی می بایست مورد توجه قرار گیرد. در بسیاری از کشورهای جهان افراط در نحوه بسته بندی نه تنها مضر است بلکه دشواری های آلودگی و دور ریختن مواد زائد را نیز موجب می شود.

تصمیم گیری در خصوص آنکه کدام شکل ارائه یا بسته بندی باید برای بازار بکار گرفته شود بسته به موارد زیر است، شكل محلی در هنگام مصرف عسل، ویژگیهای عسل (از قبیل تبلور، تخمیر و رنگ) حجم، مدت زمان نگاهداری آن، خرده فروشی و مصرف، هزینه روش های پر کردن و مواد بسته بندی، توانایی جلب نظر مشتریان و رقابت محیطی مواد از جمله این موارد هستند.


فهرست