آمادگی برای مصاحبه

مصاحبه

تمرکز روی موضوع جستجوی کار برای مصاحبه باعث می شود وقت دیگران را تلف نکنید. تمرین مصاحبه برای کسب مهارت فکر بسیار خوبی است، به شرط اینکه این تمرین را با دوستان، اقوام، دوستان خانوادگی، با شرکتهایی که تا حدی به آنها علاقه مندید و تا اندازهای به آنها امید بسته اید، انجام دهید.

اگر نمی توانید کسی را بیابید که به مصاحبه ی شما گوش دهد، با خودتان مصاحبه کنید و از آن فیلمبرداری کنید به هر حال، با شرکتی که مطمئنید هرگز نمی خواهید در آن کار کنید، مصاحبه نکنید.

زیرا با این کار، وقت گرانبهای مدیری را تلف می کنید که در میان انبوه کارها و گرفتاری هایش با شما مصاحبه می کند.

همچنین ممکن است وقت فرد دیگری را هم که به کار در آن شرکت خیلی علاقه مند است هدر دهید.

این علاوه بر بی نزاکتی از نظر سابقه ی شغلی هم امتیاز منفی محسوب می شود و از پیامدهای کار خود در امان نمی مانید.

این توصیه به این معنا نیست که قبل از هر مصاحبه باید بدانید دقیقا چه شغلی می خواهید و قصد دارید کجا مشغول به کار شوید.

برخی از مردم، حتی در آستانه ی بازنشستگی، مسیر شغلی مشخصی برای خود پیدا نکرده اند، ولی باید مجموعه ای ایده های ثابت در ذهن داشته باشید و براساس آن حدود علاقه مندی های حرفه ای تان را مشخص کنید.

اینکه برای کارخانه ی کوچکی شرح سوابق شغلی بفرستید و در آن اشاره کنید که به مدیریت منابع انسانی در یک شرکت کوچک علاقه مندید و از سوی دیگر برای احراز مقام امور استخدامی در یک کارخانه ی چند ملیتی نیز تقاضا نامه ی استخدام بفرستید، پذیرفتنی است. تا زمانی که هر دو اینها در محدوده ی شغل های مورد علاقه ی شما هستند، می توانید برای به دست آوردنشان اقدام کنید.

نپذیرفتنی این است که فقط برای کسب تجربه، مثلأ احراز پست تحلیل گر سیستم ها مصاحبه کنید و در نیمه ی راه اعتراف کنید که واقعا دلتان می خواهد بازیگر شوید.

کولاک در روز مصاحبه

همه آنجا هستند  قبل از همه از ضد عرق یا دئودورانت مرغوب استفاده کنید. بعد آرامش خود را حفظ کنید؛ درست است؛ آرامش.

اگر غیرممکن به نظر می رسد، فقط روی تنفس عمیق تمرکز کنید تا اکسیژن به مغزتان برسد و تمام شایستگی های خود را برای احراز این شغل به یاد آورید.

تنفس عمیق مزیت دیگری هم دارد، باعث می شود در اتاق انتظار هشیار باشید و چرت نزنید. بدیهی است که مصاحبه ی استخدامی سنگین و نفس گیر است، اما تنش و فشار روحی شاید در قابلیت تان در مذاکره و مصاحبه تأثیر منفی بگذارد و حتی شانس قبولی را از شما بگیرد.

آیا تنفس عمیق حال شما را بهتر نمی کند؟

پس چند نفس عمیق دیگر بکشید ورود به شرکت در اینجا رهنمودهایی آورده ایم که در بدو ورود به شرکت مورد نظر کمک تان می کند.

وقت شناس باشید:

اگر معمولا گم می شوید، یا حتی اگر هم این طور نیست، چند دقیقه زودتر راه بیفتید تا تأخیر احتمالی به دلیل ساخت و سازهای خیابانی، ترافیک و یا توقف های ناخواسته جبران شود. اگر بار اول است که به این شرکت می روید، با کمک علایم راهنمایی محل پارک و در ورودی را بیابید و بفهمید پس از ورود به ساختمان باید به کجا بروید. بهتر است یکبار، یکی دو روز زودتر، به آنجا بروید و نشانی را دقیقا یاد بگیرید.

تلفظ صحیح نام مصاحبه گر خود را یاد بگیرید:

هنگامی که وارد ساختمان می شوید و دنبال محل می گردید، درباره ی تلفظ صحیح نام او نیز سؤال کنید. اگر تلفظ نام او سخت است، تمرین کنید

سمت مصاحبه گر را بدانید و از آن استفاده کنید، مگر اینکه از شما خواسته شود که از عنوان او استفاده نکنید: مجاز نیستید مصاحبه گر را با نام کوچکش خطاب کنید، مگر اینکه به شما بگویند که عنوان و نام خانوادگی را کنار بگذارید و رسمی برخورد نکنید.

چند کپی تمیز از شرح سوابق شغلی خود را در پوشه بگذارید. چند کاغذ روی آن، یک خودکار خوب، یکی دو دستمال و یک کیف دستی چرمی کوچک با ظاهری خوشایند همراه ببرید. از آوردن بار اضافی طوری که گویی قصد سفر به کوالالامپور را دارید، خودداری کنید

با منشی، نگهبان و هر کس که شما را در پیدا کردن مصاحبه گر کمک کند، مؤدب و مهربان باشید. اگر با تلفن حرف می زند، صبر کنید. به چیز دیگری نگاه کنید تا او کارش را تمام کند، از ضرب گرفتن روی میز یا از هر حرکتی که بی صبری شما را نشان دهد، پرهیز کنید.

هر چه باشد او هم سمتی دارد که سزاوار احترام شماست.

ضمنا شاید چند هفتهی دیگر در اینجا شروع به کار کنید و نباید قبل از آن به شما لقب کنه بدهند. ممکن است سر منشی شلوغ باشد و نتواند فورا به شما پاسخ بدهد، فکر کنید که باید زودتر میرسیدید دفعه ی بعد زودتر بیایید تا به چنین مشکلی بر نخورید از سوی دیگر، لزومی ندارد زیادی صمیمی شوید. باب گفتگو را باز نکنید. اگر خودش سر صحبت را باز کرد، ادامه دهید. اگر به نظر می رسد سرش شلوغ است، مزاحم اش نشوید، الان موقع آشنا شدن با او نیست. اگر شغل مورد نظرتان را به دست نیاورید، حداقل می توانید همیشه به او زنگ بزنید.

هنگامی که منتظر مصاحبه گر تان هستید صبور و آرام باشید: بله، درست است، او باید سر وقت بیاید، اما ممکن است میلیونها کار ناگهانی موجب تأخیر او شود. تمام بعد از ظهر تان را خالی گذاشته اید، مگر نه؟ پس قاعدتا مشکلی ندارید. در این چند دقیقه ای که منتظرید، پاسخ ها را در ذهن مرور کنید یا به جوایز صنعتی ای که شرکت برده است و آنها را در لابی آویزان کرده اند، نگاه کنید یا فکر کنید چطور می توان سر صحبت را با منشی ها باز کرد.

از آدامس جویدن، سیگار کشیدن، خوردن و نوشیدن در محوطه ی شرکت خودداری کنید مگر اینکه خودشان به شما تعارف کنند؛ بطری آب خود را حتی المقدور به اتاق مصاحبه نبرید، حتی اگر خیلی تشنه اید یا پزشک به شما توصیه کرده که روزانه باید آب زیادی بنوشید.

مصاحبه

هنگام مصاحبه

اگر آداب معاشرت را تمرین کنید، به مرور جزء عادات شما می شود. اگر تاکنون آن را رعایت نمی کرده اید

پر واضح است که باید مصاحبه را با لبخند و فشردن دست مصاحبه گر، به گرمی آغاز کنید.

 با آمدن مصاحبه گر از جای خود برخیزید.

هنگام سلام و احوالپرسی او را به نام بخوانید، در چشم هایش نگاه کنید و به خاطر فرصتی که به شما داده تشکر کنید: اگر مصاحبه گر را تا کنون ندیده اید، او را با عنوان و نام خانوادگی اش خطاب کنید، مگر اینکه از قبل به شما اجازه داده باشد که او را با نام کوچک بخوانید

وسایل غیر ضروری تان را در ماشین بگذارید:

هنگامی که مصاحبه گر شما را برای مصاحبه به اتاق خود فرا می خواند، نباید آن قدر بار همراه داشته باشید که گویی عازم سفر هستید، به ویژه خانم ها، گاه اضافه بار دارند و صد جور به دست می گیرند. آقایان سریع تر آماده می شوند اما به جای حمل کیف های گوناگون، جیب ها را با وسایل ارتباطی الکترونیکی مختلف پر می کنند و چند تا هم به کمربند شان وصل می کنند. جز وسایل بسیار مهم، بقیه را در ماشین بگذارید

تمام توجه خود را معطوف مصاحبه گر کنید: این بهترین فرصت هم برای عرضه ی توانایی هایتان و هم آگاهی از جزئیات مهم در خصوص مصاحبه گر و شرکت است. وسایلی مثل تلفن همراه، ساعت و یا هر وسیله ی زنگ دار دیگری را که ممکن است حواس شما را پرت کند، خاموش کنید. اگر موبایل روی حالت لرزه(Vibrate) است. سعی کنید بر وسوسه ی خواندن پیام ها در جلسای مصاحبه فائق آیید، مگر اینکه نیاز به پیوند اعضا داشته باشید و در صف انتظار دریافت عضو باشید. در غیر این صورت خواندن پیام ها را به بعد موکول کنید، رعایت این تشریفات ساده به مصاحبه گر می فهماند که فردی منظم و حرفه ای هستید.

مراقب صحبت کردن تان باشید:

ناسزا و بد و بیراه گفتن غالبا در محل کار جایز نیست، ولی در جلسات مصاحبه مراقب باشید که هرگز ناسزا نگویید. حتی اگر مصاحبه گر بد و بیراه گفت، شما نباید چنین کنید.

به پرسش ها دقیق پاسخ دهید:

اگر سؤالات احتمالی را از قبل پیش بینی کنید (دوباره، با کمک منابع متعدد قابل دسترس) می توانید پاسخ هایتان را از قبل آماده کنید.

هر جا که امکان دارد، از تجربیات قبلی خود در این زمینه استفاده کنید. قبل از صحبت کمی دربارهی پاسخ هایتان بیندیشید جوابها نباید خودکار و غیرارادی باشد. اگر سؤال غیرمنتظرهای پرسیدند وحشت نکنید. اگر برای مصاحبه از قبل به قدر کافی وقت صرف کرده باشید و نیازها و علایق خود را به درستی ارزیابی کرده باشید، برای سؤالات پیش بینی نشده نیز پاسخ مناسبی خواهید یافت

در پایان مصاحبه، درباره ی مسائل مورد نظرتان سؤال کنید. معمولا هنگامی که پرسش های مصاحبه گر به پایان می رسد، به شما فرصتی داده خواهد شد که دیدگاه های خود را مطرح کنید و راجع به آنها سؤال کنید اگر احساس می کنید سوالاتی که او از شما کرده است، برای اثبات صلاحیت شما کافی نیست، داوطلبانه به مصاحبه گر اطلاعات لازم را بدهید. همه مصاحبه گر خوبی نیستند، پس خودتان به هر مطلبی که جا افتاده است اشاره کنید.

مصاحبه

پایان مصاحبه

هنگامی که مصاحبه به پایان رسید، به این صورت عمل کنید:

جلسه را همان طور که شروع کرده اید، به پایان ببرید؛ لبخند بزنید و دست مصاحبه گر را به گرمی بفشارید.

به مصاحبه گر بگویید برای آگاهی از نتیجه مصاحبه با او تماس خواهید گرفت. براساس بحثی که با هم داشته اید مدت زمان منطقی ای برای دریافت نتیجه پیشنهاد کنید: برای مثال، اگر گفت مصاحبه ی داوطلبان تا سه هفته ی دیگر همچنان ادامه دارد، به او بگویید که در حدود سه هفته ی دیگر تماس خواهید گرفت.

دوباره تشکر کنید که وقتش را در اختیار شما گذاشته است. با اعتماد به نفس اتاق را ترک کنید؛ آفرین، موفق شديد.

پیگیری

همیشه و همیشه باید فورا پس از هر مصاحبه یادداشت پیگیری بنویسید، یادداشت تان را با خط خوش با خودکار یا خود نویس سیاه یا آبی روی کاغذ مرغوب سفید یا شیری رنگ بنویسید. لطفا از ارسال یاداشتهای تشکر آماده خودداری کنید. از قبل مقداری کاغذ و تمبر بخرید تا پس از مصاحبه، به محض اینکه به خانه رسیدید و در حالی که همه چیز را به خوبی به یاد دارید، یادداشتی تهیه و ارسال کنید. اگر در مورد عنوان یا املای نام مصاحبه گر یا هر فرد دیگری شک دارید، به شرکت تلفن بزنید و از کارمندان آنجا صورت صحیح آن را بپرسید، پس از تمام تلاش های این کار احتمال موفقیت شما را افزایش می دهد.

بله، اگر با چند نفر مصاحبه کنید، هرکدام از آنها برای خود نکاتی را یادداشت می کند، سعی کنید صحبتهای خود را تغییر ندهید تا اگر این افراد یاداشت هایشان را با هم مقایسه کردند، مشکلی پیش نیاید

نکته:

حتی اگر دستخط بدی دارید، باز هم نامه ی دستنویس بهتر از نامه ی الکترونیکی و یا نفرستادن یادداشت است، حداقل با این کار، مصاحبه گر می فهمد که شما پیگیر هستید. اگر رقابت تنگاتنگی میان شما و چند داوطلب دیگر باشد، آداب معاشرت و حسن رفتار، برگ برندهی شما خواهد بود. در بعضی موارد ممکن است از طریق ایمیل یا وبسایت تقاضای استخدام خود را ارسال کنید و بعد از طریق ایمیل یا چت اینکه رودررو با شخص خاصی صحبت کنید، مصاحبه شوید.

در آن صورت ایرادی ندارد که نامهی پیگیری خود را ایمیل کنید، زیرا فرایند استخدامی کا اینترنتی و یکسان است. اما اگر تلفنی با شما مصاحبه کردند، یادداشت پیگیری شما باید دست نویس باشد به ایمیل در صورت مصاحبه های غیر حضوری هم یادداشت تشکر کوتاهی ارسال کنید.

حتی اگر کار در خواستی را نیابید، آنان خاطره ی خوبی از رفتار شما به ذهن خواهند سپرد و بعید نیست که اگر فرصت شغلی دیگری پیدا شد که واجد شرایط آن بودید، خبرتان کنند در نهایت، اگر به شما گفتند که می توانید تلفن بزنید، کار خود را تلفنی پیگیری کنید. اگر پاسخ تلفن تان را ندادند، زود ناراحت نشوید. بین هر دو تلفن چند روز فاصله بیندازید، یا اینکه یک بار تلفن بزنید و در فاصله ی تلفن ها ایمیل هم ارسال کنید. بیشتر مردم سرشان خیلی شلوغ است، اما به هر حال موظفند تلفن شما را پاسخ گویند. اگر کسی تلفن شما را بی جواب گذاشت ناراحت نشوید، شانس آورده اید که با چنین شخصی کار نمی کنید.

یکی از اصول آداب معاشرت این است که باعث راحتی دیگران شوید، اما گاهی آداب معاشرت به خود شما هم کمک می کند تا احساس راحتی و آرامش کنید، زیرا می دانید در هر موقعیتی چه باید بکنید.

به هر حال، به رغم همه ی صفات خوبتان، طبیعی است در تمام مدتی که با شما مصاحبه می شود و نیز وقتی که در ساختمان حضور دارید احساس ناراحتی کنید، به حرف هیچ کس توجه نکنید. فقط کارتان را بکنید و از حس غریزی تان پیروی کنید

توسط
تومان